Monday 11 April 2016

SAMYANG Super Hot Spicy Ramen Challenge!

Assalamualaikum buat semua pembaca blog PuanMaster sekalian,

Korang pernah dengar tak tentang Ramen terpedas yang dikeluarkan oleh company KOREA?? Mesti biasa sangat kan tengok video challenge kat Facebook, Instagram mahupun bersepah di Youtube.. Tipu sangat la kalau korang tak tergoda dan eager nak taste ramen tersebut.. Aku antara yang tergoda taw! kau jangan.. aku hari-hari teringin sangat nak makan ramen tersebut.. Tetapi aku tak tahu nak carik kat mana.. aku pernah carik kat TESCO & GIANT tapi menghampakan..semua cakap dah takde stock.. Perghh memang laku macam pisang goreng kot..

Nak dijadikan cerita, 2 hari lepas masa aku dan suami membeli barang dapur di AEON @ JUSCO Taman Universiti, Skudai.. Aku memang aim nak carik kat situ.. Sebab AEON kan banyak jual makanan import.. Mungkin rezeki aku la hari tu, so aku pun jumpa la SAMYANG Hot Chicken Ramen Noodle.. Niat di hati nak beli yang cup punya.. tak tak haddooo.. aku pun ambil la yang pack punya.. ada 5 packs kecik-kecik dalam tu.. Ok la daripada takde.. Sebelum itu, aku siap cek tanda halal dan bahan-bahan.. Tanpa rasa ragu-ragu, aku pun dengan yakinnya membeli dengan persetujuan Suami tercinta.. YAYYY! akhirnya pencarian telah berakhir..

Ni la rupa packaging Ramen KOREA ni

REVIEW:

Pada aku, Ramen ni teramat pedas! Mata dan hidung aku berair kot.. bibir bengkak sesangat.. Lidah rasa nak terbakar! Sapa yang cakap tak pedas langsung tu aku yakin dia salah beli.. sebab ada yang terbeli yang biasa punya..pedas geli-geli je..packaging hampir sama..hehe..Suami aku ni tekak macam orang Negeri Sembilan..tapi..Siap kipas mulut guna tangan sebab kepedasan teramat sangat even acah2 muka cool..hahahaha.. TAPI.. Ramen Korea ni takde la sedap mana.. Pedas memang Pedas tapi rasanya tak sesedap Mi Segera keluaran Malaysia..Hahaha

Keropok ni boleh tolong korang hilangkan rasa pedas

Fresh milk ni better daripada air suam kalau tengah kepedasan melampau

Ni sebelum kita kasi gaul-gaul

Haa..nampak tak merah perencah dia tu.. atas tu garnish dia..seaweed dan sesame seeds

Sejak dua menjak ni, ramai pulak yang post tentang keHALALan Ramen Korea ni haa kat Facebook.. Ramai sangat yang ragu-ragu.. Kepada yang ragu-ragu tu better korang jangan makan ye..Terima kasih jugak kerana saling mengingati.. Selama ni, aku beli apa-apa makanan mesti nak tengok logo HALAL.. yang tu wajib bagi aku.. Sama juga macam kes Ramen ni haa..  Bila dah ada logo halal, InshaAllah makanan itu HALAL..  Kalau kita keep rasa ragu-ragu even dah terang-terang ada tanda halal ni, memang sampai ke sudah kita tak berkembang (kembang??Uhukk)..  Kalau la aku ni jenis yang ragu-ragu semua hal, banyak benda yang aku persoalkan.. Contohnya,

BETUL KE MAKANAN NI HALAL (dah terang-terang ada cop halal official)?? AKU TAK CAYE LA..

PEKAKAS YANG DORANG GUNA BUAT BENDA NI BERSIH KE?

PASTI KE TAKDE BENDA HARAM DALAM CAMPURAN MAKANAN NI?

KAU YAKIN SANGAT KE SEMUA BRAND KELUARAN MALAYSIA NI HALAL WEY?

AYAM BRAND, NESTLE, ADABI, MAGGI.. SEMUA TU BETUL HALAL KE DORANG TIPU JE? 

Haa..kalau aku jenis ragu-ragu aku pasti akan persoalkan semuanya.. So, pada aku, bila dah ada logo HALAL tu memang betul-betul bersih la tu.. HALAL ni bukan sekadar menunjukkan makanan tu takde bahan HARAM tapi  ia turut membuktikan yang makanan itu bersih..  Keep Think Positive ye uolss.. Jangan pulak yang takde langsung logo halal korang nak tibai jugak.. Itu memang salah!

Sekian saja penulisan aku kali ini.. Yang baik itu datang daripada ALLAH S.W.T.. dan yang buruk itu datang daripada kekhilafan diri kita sendiri.. #jangankecamsaya















24 comments:

  1. 1 bungkus ramen tu berapa ringgit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut tempat. Klu kt mall dlm rm25 satu pack yg de 5 bgkus. Klu beli kt org diorg ketuk hrga dlm rm35 satu pack. Sy pun msih mncari ni sbb kt tesco, jaya grocer, aeon , giant dn sbg dh hbis stock. Sy stress dn trpksa beli kt org dgn hrga mahal. Tp sbb sy hantu pedas dn tringin sgt sy beli jgk.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. mane nak cari mee ni ye

    ReplyDelete
  4. Ready Stock - Ramen Samyang Korea - HALAL - 0165207702

    ReplyDelete
    Replies
    1. harga 1pack yang ada5 tu berapa?

      Delete
    2. Selalunya kalau beli kat aeon dapat RM22.12.. Tapi semalam beli dah takde offer.. Harga asal RM24.90..

      Delete
  5. Ready Stock - Ramen Samyang Korea - HALAL - 0165207702

    ReplyDelete
  6. Mcm mane nak makan yg cup pnye?? Takot salah step sbb x faham bi.. Pliss tolong sye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Step dia sama je mcm mee segera lain. Bezanya yg ni jenis pekat. Tak perlu letak air mcm kita biasa buat utk jadikan sup tu

      Delete
    2. Step dia sama je mcm mee segera lain. Bezanya yg ni jenis pekat. Tak perlu letak air mcm kita biasa buat utk jadikan sup tu

      Delete
  7. Mana nak dapat saya nak juga makan sapa ada stock saya nak

    ReplyDelete
  8. Saya ada stock samyang ramen...COD area KL..whatsapp 0179667884...

    ReplyDelete
  9. Saya ada stock samyang ramen...COD area KL..whatsapp 0179667884...

    ReplyDelete
  10. Saya ada stock samyang ramen...COD area KL..whatsapp 0179667884...

    ReplyDelete
  11. Suami sy br pas makan...rilek je dia.. sy mmg x mkn pedas so makan 2 urat pon rs mereng je otak..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..hehe..tak pernah habis kalau makan satu bungkus tu.. :)

      Delete
  12. Samyang ramen area alor star jitra.

    Bleh wassap sy ye. Tenkiu 😊

    ReplyDelete
  13. Samyang ramen area alor star jitra.

    Bleh wassap sy ye. Tenkiu 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. range harga RM22-RM25 awak..tapi kalau beli dari agent2 ni mahal sikit..tapi berbaloi..hehe

      Delete